*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخلاق در حوزه, اخلاق در حوزه شماره خبر: ٤١١٦٠٥ ١٤:٣٩ - 1398/11/17   معرفت نفس، با‌ فضیلت‌ترین حکمت / آیت‌الله خائفیدرس اخلاق شماره 618 ارسال به دوست نسخه چاپي


معرفت نفس، با‌ فضیلت‌ترین حکمت / آیت‌الله خائفیدرس اخلاق شماره 618

معرفت نفس، با‌ فضیلت‌ترین حکمت / آیت‌الله خائفی


اگر ما صد‌ها سال حکمت بخوانیم، فلسفه بخوانیم، فقه و اصول بخوانیم و بر همه دانش‌های عالم تسلط پیدا کرده باشیم، لکن اگر به نفس خود آشنایی پیدا نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد. بنابراین با فضیلت‌ترین حکمت، معرفت نفس و شناخت نفس است...



سیر و سلوک الیالله تعالی و راه یافتن به سوی الله تعالی باید موافق با شرع باشد. باید موافق با احکام و تکالیف الاهیه باشد، بهگونهای که اگر موافق با شرع نبود، ضلال و گمراهی است؛ یعنی هم خود گمراه است و هم دیگران را به گمراهی میکشاند. در مورد نفس، روایاتی از امیرالمومنین علی علیه السلام در غرر و درر آمده است. حضرت میفرماید: «عجبت لمن یجهل نفسه کیف یعرف ربه»؛ من در تعجب و در شگفتم از کسی که به نفس خود جاهل هست، شناختی از نفس خود ندارد و نمیداند در نفسش چه تحفی نهفته است؛ نمیداند در نفسش چه نعمتهای الهی نهفته است. نمیداند که عظمتالله در نفسش هست؛ نمیداند که الله تعالی در نفسش تجلی کرده است؛ او وقتی اینها را نداند، چگونه رب خویش را میشناسد؟!

در جای دیگر، حضرت میفرماید: «أعظم الحکمة معرفة النفس»؛ بالاترین حکمت، معرفت و شناخت نفس است.

اگر ما صدها سال حکمت بخوانیم، فلسفه بخوانیم، فقه و اصول بخوانیم، بر همه دانشهای عالم تسلط پیدا کرده باشیم؛ لکن به نفس خود آشنایی پیدا نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد. با فضیلتترین حکمت، معرفت نفس و شناخت نفس است.

همچنین در جای دیگر میفرماید: « أفضل‏ العقل‏ معرفة المرء نفسه، فمن عرف نفسه عقل و من جهلها ضل»؛ با فضیلتترین عقل، آن است که هرکسی نفس خویش را بشناسد که اگر نفسش را نشناخت، جاهل است و عاقل نیست. هر اندازه بگویند این از عقلای عالم است، لکن چون به نفس خود مسلط نیست و نفس خود را نشناخته، این جاهل است و عاقل نیست.

در جای دیگر میفرماید: «من عرف نفسه تجرد» هرکسی که به نفس خود آشنایی و شناخت پیدا کند، مجرد از علایق دنیا خواهد بود و به علایق دنیا پشتِ پا میزند.

بنابراین اگر بخواهیم عاقل باشیم، اگر بخواهیم افضل حکمت را داشته باشیم و اگر بخواهیم مجرد از علایق دنیا باشیم، باید به نفس خود مسلط باشیم و به نفس خود آشنایی داشته باشیم و شناخت کامل در نفس داشته باشیم.

وصلی الله علی محمد وآله الطیبین طاهرین.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی


خروج